Mannen som talar med Hästar

Jean Francois Pignon heter en man som jag såg på Stockholm Horseshow i år. Denne man jobbar med helt lösa hästar, utan hjälpmedel. Det enda han använder är sin röst och sina ögon för att få hästarna att följa hans kommando. Hästarna utför dressyr helt fria och de följer honom hela tiden. Han rider tom på dom utan tyglar och sadel och i vid ett tillfälle red han på två hästar stående, med en fot på varje häst, utan tyglar vilket jag aldrig någonsin sett förut. Man behöver tyglar för att hålla ihop hästarna där, men det behöver inte han. Ni måste kolla in klippet nedan för denna man kan verkligen prata med hästar! Jag är så djupt imponerad!
 
För att kunna arbeta på detta sätt med hästar krävs det att man är hel som människa. Man ska fungera på topp både fysiskt, psykiskt, andligt och själsligt och uppenbarligen gör Pignon det. Han behöver inga hjälpmedel och han behöver inte ta hårda tag. Han leder bara hästarna och de följer honom med glädje, det syns verkligen!
Han berättade att han fann Gud för några år sedan och med det fann han lugnet, friden och tålamodet i att kunna göra det han gör. En god förebild för oss alla, med andra ord! En dag, när jag blir stor, ska jag göra som honom! :)

http://www.youtube.com/watch?v=B6u1Er2Rono 

Detta är bara första delen ur hans uppvisning i Stockholm Horseshow. Det finns två delar till om ni kollar relaterade länkar. Se och njut! :)

Jag kan även meddela att han låter sina hästar gå fria och ha öppna boxar. De går ingenstans om han inte säger att de får. En sann flockledare, med andra ord!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0