En egen plats på jorden

För ett tag sen var jag och min vän Emil ute och gick i stan. När vi kom till kyrkan stannade vi båda upp. Vi konstaterade att det är en otroligt härlig känsla vid kyrkor. När vi gick närmare den stora stenväggen kunde vi båda verkligen känna den där doften av gammalt.

Idag gick jag förbi kyrkan igen. Den där härliga känslan kom åter över mig och jag stannade upp och bara tog in allt. Det är som om det vilar en aura runt byggnaden, fylld av positiva och fridfulla energier. Jag vet inte varför det är så på vissa platser, men man kan inte bli annat än lugn och till freds när man känner av det.

I stan skulle jag nog aldrig kunna med att stanna vid kyrkan. Men vid kyrkan ute på landet brukar jag ofta sätta mig ner och bara meditera. Det är nästan som att man får hjälp att varva ner, bara på ett ögonblick. Innan jag flyttade hemifrån satt jag ofta under ett gammalt träd på kyrkogården och bara sjönk in i friden. Jag kunde sitta där i timmar och bara njuta. Vid något tillfälle somnade jag till och med!

Det är iaf härligt att hitta sådana platser som ger en så mycket lugn och ro i själen. Man kan lämna vardagen en stund och bara njuta av tystnaden. Vi borde alla ha såna platser som vi kan gå till när vi levt för mycket på "ytan" under en period. Det är underbart att få den där nystarten!


Ingången till inre frid :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0